Utvärdering påbörjad av världens största(?) iPad-satsning

Under våren 2012 påbörjade utbildningsförvaltningen i Stockholm ett projekt med iPads i skolan. Hittills har 13 skolor fått dela på totalt 2 300 iPads till en kostnad om ca 10 miljoner kronor. Jag har fått i uppdrag att utvärdera satsningen som smög igång i våras men tar full fart nu under läsåret 2012/13. I fredags träffades för första gången samtliga 13 skolor.

Vid en första genomgång av existerande utvärderingar på nätet har jag hittat 10-15 utvärderingsstudier, men inget projekt eller satsning i samma storleksordning som Stockholms. Vanligen är det betydligt mindre projekt som utvärderas, se t.ex. härhär och här. För någon vecka sedan har Utbildningsnämnden beslutat att satsa ytterligare ca 7 miljoner på fler iPads. Det gör sannolikt Stockholms satsning till den största i världen just nu.

Skolorna har själva fått ansöka om att medverka i satsningen och motivera vad de vill göra. Som framgår av listan här nedanför innehåller de 13 första skolornas förslag ett brett spektrum av projekt:

  • Särskoleverksamhet (Ärvingeskolan)
  • Flipped classroom (Ross Tensta gymnasium och Norra Real i samverkan)
  • Individualiserad undervisning (Sjöängsskolan)
  • Elever i behov av särskilt stöd (Flera skolor)
  • Appar för förskola och fritidshemsverksamhet (Barn- och fritidsprogrammet på Farsta gymnasium)
  • Stöd för hemspråk (Ärvingeskolan)
  • Att skriva sig till läsning (Skarpabyskolan, Husbygårdsskolan)
  • Stöd för nyanlända elever (Husbygårdsskolan)
  • Miljöperspektivet (Johannes skola)
  • Stöd för elever gällande dokumentation av det dagliga arbetet (Vinstaskolan)
  • Öka elevernas motivation (Höglandsskolan, Husbygårdsskolan)
  • Ämnesövergripande och projektinriktat arbetssätt samt tillgång till it-stöd för alla elever. (Brännkyrka gymnasium)
  • Musikundervisning (Elinsborgsskolan)

Både grundskolor och gymnasieskolor är inblandade. Utvärderingen ska svara på tre grundläggande frågor:

  1. I vilka lärsituationer kan iPad användas med framgång?
  2. När kan en iPad ersätta en bärbar dator?
  3. Kan iPads öka elevernas motivation att lära?

Det är med andra ord inte en neutral utvärdering utan den utgår från den situation som Stockholms skolor befinner sig i. Utvärderingen pågår fram till juni 2013. Det känns spännande att få vara med i denna unika satsning.

9 thoughts on “Utvärdering påbörjad av världens största(?) iPad-satsning

  1. Hej Jan. Grattis till uppdraget. Ska bil intressant att följa. Enbart här i Norden finns ett tiotal satsningar av Stockholms dignitet. Internationellt finns betydligt större. Kontakta mig om du vill ha mer info. Med vänlig hälsning, Ove på Apple

  2. Grattis Jan! Ska följa ditt uppdrag noga. Men hur många sv stadens skolor kan ta ställning till I-pads jfr med datorer då det gäller en till en. Glöm inte vad GSIT har ställt till med. Gläder mig åt att Globala gymnasiet haft en till en sedan 2004 och personliga datorer där eleverna är administratörer sedan flera år tillbaka. Datorerna bär visst frukt.

    1. GSIT finns hela tiden i bakgrunden till den iPad-satsning som görs och vår utvärdering. För övrigt ska det komma en första utvärdering av GSIT inom kort. Ska bli intressant att läsa!

  3. Leslie Wilson, CEO,
    One-to-One Institute

    Dr. Michael Gielniak,
    Director of Programs,
    One-to-One Institute

    Darryl LaGace,
    Former Chief Information and Technology Officer,
    San Diego Unified School District

    Hälsn.

    /Mats Brenner

  4. Hej,
    thanks for your website! We’ d like to add our activities at Umeå university.
    1) We have a research group called “Digital Didactics” which studies the use of iPads in schools and in higher education. Further information about our several projects are online available: https://iml.edusci.umu.se/ictml/research-projects/
    2) A first publication is “Isa Jahnke & Swapna Kumar (2013, in press): iPad-Didactics – Didactical Designs for iPad-classrooms: Experiences from Danish Schools and a Swedish University. In: Charles Miller & Aaron Doering (Eds.), The New Landscape of Mobile Learning: Redesigning Education in an App-based World. Routledge”.

    We hope this is of interest for you.
    Best regards,
    Isa Jahnke

Comments are closed.