Digitala prov – ett självklart och viktigt utvecklingssteg

Skolverket har fått i uppdrag att utreda förutsättningarna för att digitalisera de nationella proven. Frågan möter ibland motstånd från personer som oroas över att proven ska bli enkla flersvarsfrågor där eleverna ska klicka i rätt svar. Glöm det! De nya digitala prov som växer fram i andra länder är minst lika avancerade som pappersbaserade prov – ibland mer.

USA kommer att läsåret 2014/15 gå över till digitala nationella prov. Mottot är ”eAssessment of learning and for learning”. Se här en rapport där man redogör för skälen till detta. I korthet anges tre skäl till skiftet:

  • Digitala prov är enklare och billigare att administrera och att rätta
  • De är rättvisare och mer rättssäkra eftersom rättningen blir lika för alla elever
  • I de digitala proven kan man testa kunskaper som man inte kunnat testa i pappersbaserade prov. Ett forskarlag skriver i en rapport att man i de digitala proven kan upptäcka mönster i elevernas kunskaper som det mänskliga ögat inte kan se i pappersbaserade prov.

Ytterligare en aspekt är att det finns forskningsrapporter som visar att eleverna blir mer motiverade att arbeta med testerna när de är digitala – den allmänna motivationseffekt som det är väl belagt att it har, tycks alltså följa med även in i provsammanhangen.

Den amerikanska myndigheten Educational Testing Service har tagit fram en lång rad mycket intressanta forskningsrapporter om förutsättningarna för digitala prov inom olika ämnen och kunskapsområden. Du hittar dem här.

Det pågår ett omfattande och ytterst vitalt FoU-arbete inom området digital kunskapsvärdering. Det är bara att hoppas att Skolverket fångar upp dessa utvecklingstendenser och skapar ett provsystem – av lärande och för lärande.

One thought on “Digitala prov – ett självklart och viktigt utvecklingssteg

Comments are closed.